Quantra Blog (2)

Data Privacy Day: wees voorzichtig, respectvol en zorg voor transparantie

Door Martin van Dongen

4 minuten 28-01-2022

Het is vandaag Data Privacy Day, een dag die in het teken staat van bewustmaking en bevordering van ‘best practices’ op het gebied van privacy en gegevensbescherming. In diverse landen wordt vandaag op allerlei manieren aandacht gegeven aan dit onderwerp. In ons land is meer dan de helft (57%) van de mensen bezorgd over hun privacy. En terecht, want je hebt er continu mee te maken, zowel als individu als organisatie.

Reden voor mij om vandaag weer eens kritisch stil te staan bij hoe ik persoonlijk omga met mijn data en privacy en hoe ik aankijk tegen de zakelijke aspecten. Ik besloot om mijn gedachten te ordenen en ze aan deze blog toe te vertrouwen, wellicht dat je iets hebt aan mijn overwegingen.

Als individu: wees voorzichtig

Herken je dat? Dat je geregeld met het grootste gemak allerlei cookies accepteert en vragen wegklikt om maar zo snel mogelijk op de internetpagina te komen waarnaar je op zoek bent? En dat terwijl je je anderzijds bewust bent dat je met je online activiteiten digitale sporen nalaat in de vorm van data die héél waardevol is voor diverse partijen. Denk hierbij o.a. aan geografische informatie, contactlijsten, foto albums etc.

Maak een goede afweging tussen privacy en “gemak”

Ik denk dat je er als internetgebruiker wijs aan doet om een goede afweging te maken tussen het vrijgeven van (een deel van) je privacy en anderzijds het gemak dat je ervan kunt ervaren. Zo ben ik bijvoorbeeld erg voorzichtig met apps en services die toegang willen hebben tot informatie over mij die in mijn ogen niet relevant is. Daarnaast verwijder ik met enige regelmaat apps die ik langere tijd niet meer gebruikt heb. Zorg ervoor dat je apps en je computer of smartphone altijd up-to-date zijn. App updates verbeteren namelijk de beveiliging, waardoor je persoonlijke gegevens worden beschermd. Als apps verouderd zijn, is het mogelijk dat hackers misbruik kunnen maken van hun verouderde ontwerp om zo bij je data te komen.

Neem die extra beveiligingsmaatregel

Wanneer ik eenmaal besloten heb om gebruik te maken van een app of service zorg ik ervoor dat ik de privacy instellingen goed naloop. Daarnaast zorg ik ervoor dat ik mijn data goed bescherm. Bijvoorbeeld door lange, unieke wachtwoorden te bedenken en ze veilig te bewaren in een passwordmanager, dus niet op een analoog of digitaal notitieblaadje. Voeg eventueel een extra beveiligingslaag toe (“Multifactorauthenticatie”) voor toegang tot alle gevoelige informatie. Zo dwing je een extra beveiliging af tegen gehackte wachtwoorden. Het voelt misschien als een extra handeling, maar deze extra laag beschermt je voor meer dan 99,9 procent tegen alle hack pogingen!

Als bedrijf of organisatie: respecteer privacy

Bedrijven en organisaties die gebruik maken van privacygevoelige informatie moeten zich bewust zijn van de zorg van hun klanten om hun privacy te garanderen. Zoals ik in de introductie schreef, is meer dan de helft van de Nederlanders (57%) bezorgd over hun privacy. Daarnaast voelt slechts 42% zich beschermd door de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving (cijfers: DDMA Privacy Monitor 2021).

Zorg voor respect en bewustzijn

Respecteer de privacy van je klanten, ga er goed mee om. Dus gebruik niet meer dan nodig is en bescherm de gegevens tegen verlies of mogelijk misbruik. Creëer bewustzijn bij de medewerkers van het belang van het waarborgen van privacy en de verantwoordelijkheid die je als organisatie hebt. Let hierbij ook op taken die je organisatie heeft uitbesteed aan derden.

Uit de DDMA Privacy Monitor 2021, in opdracht van de branchevereniging voor Data Driven Marketing, kwamen een aantal zaken duidelijk naar voren waaraan datagedreven organisaties in deze tijd aandacht moeten besteden, namelijk:

  • Zorg dat je basiszaken zoals security op orde hebt;
  • Wees zo transparant mogelijk over wat je met persoonsgegevens doet;
  • Praat in heldere, begrijpelijke taal over data;
  • Communiceer duidelijk over de voordelen voor de klant;
  • Geef mensen grip over hun eigen gegevens;
  • Investeer in consumentenvertrouwen.

Transparency is the new objectivity

Tot slot: Of het nu een commerciële vondst is of niet, ik kan in de App Store van mijn iPhone zien welke informatie door de maker van de app wordt opgeslagen cq. gebruikt door koppelingen te leggen met andere informatie op mijn telefoon. In de kleine letters staat dat Apple dit niet zelf heeft gecheckt (en er dus geen verantwoordelijkheid wil nemen), maar het is een begin om inzicht te krijgen in welke informatie je nu deelt.

Zou het niet mooi zijn als deze informatie objectief per app inzichtelijk wordt gemaakt? Een mooie opstap voor een soortgelijk statement vanuit bedrijven en instanties over hoe zij met de privacy van jou en mij omgaan!

Meer weten over

Project Portfolio Management
Succesvol project management

Ook interessant

Haal meer uit uw IT. Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief.