Veranderen Snel

Verander nu, verander snel!

4 minuten 16-04-2019
Persoonlijk contact
Persoonlijk contact

Martin van Dongen

Managing Partner
06-15821825 Stuur mij een mail Informatie aanvragen

Hoe kan IT de snelheid van ontwikkelingen bijhouden en wat doet dat met de mensen die de systemen moeten gebruiken? We zijn er al een beetje aan gewend: verandering is een continu proces. We moeten wel, stilstand is immers achteruitgang. Maar het zet ons wel voor dilemma’s: hoe kunnen we de veranderingen überhaupt bijhouden? En nog erger: Hoe zorgen we ervoor dat de veranderingen succes of verbetering gaan opleveren?

De cijfers liegen er niet om. Veel veranderingen -al dan niet geïnitieerd als innovatie- draaien op een mislukking uit. De meesten worden niet afgemaakt, omdat het verwachte succes uitblijft of omdat, terwijl we ermee bezig zijn, er weer iets anders, nieuwers, meer veelbelovends op onze weg komt. Moeten we daarmee leren leven of kunnen we dit patroon doorbreken?

Innovaties op het vlak van bedrijfsvoering, al dan niet in combinatie met IT, zullen blijven doorgaan. Om meer efficiency te halen, beter inzicht te krijgen in hetgeen de klanten willen of aan de andere kant van het spectrum disruptieve game changers. Om daar succes mee te bereiken moeten we meer succesvol zijn bij de invoering daarvan. Zo kunnen we de vruchten plukken van de grote inspanningen die we erin stoppen.

Waar gaat het mis?

Het begint bij de verleiding om gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden. Zonder dat we het onszelf altijd realiseren wordt de belofte van innovatie een doel op zich. Immers, zo denken we vaak, deze innovatie is de oplossing voor alle problemen die we ondervinden. De verwachtingen zijn hoog gespannen en dus moeten we erin meegaan.

Alle beslissers worden ook enthousiast, geld en middelen worden vrijgemaakt. Potentiële besparingen en nieuwe omzetmogelijkheden worden al in de budgetten verwerkt, maar vaak vergeten we om even plaats te maken en ons af te vragen hoe realistisch de uitdaging is.

Geloven we nu echt dat de invoering van weer een ander CRM systeem de problemen oplost die zijn opgetreden bij de invoering van de vorige (twee, drie of meer) pogingen? Was de software het probleem, of was het de manier waarop we ermee zijn omgegaan? Als het laatste het geval is dan kan je er vergif op innemen dat dit met het nieuwe systeem weer gaat gebeuren. Zonde van de inspanning zou je zeggen, maar ondertussen moeten er al meerdere CRM systemen onderhouden en beheerd worden.

Realiseren we ons voldoende wat de uitgangspositie is? Welke systemen en infrastructuur al in huis zijn en of deze in staat zijn om te kunnen aansluiten. Ik heb meer dan eens meegemaakt dat in het kader van consumerization het hebben van een app bovenaan het lijstje stond van de marketing afdeling. Er wordt een partij gezocht en we gaan aan de slag met customer journeys om het “wow” gevoel bij onze afnemers te kunnen raken. UX designers gaan aan de slag om een goed smoelende, prettig werkbare app te realiseren. Na enkele weken of maanden wordt met groot tromgeroffel de lancering gedaan. Om erachter te komen dat dit een stand-alone oplossing is, die niet geïntegreerd is in de back-office systemen. Gevolgen: “chinese interfaces”, grote fouten kans en een misplaatste “real-time”  ervaring.

We willen teveel, te vaak. Niet voor niets hangt aan onze “hall of inspiration” op ons kantoor in Zeist de spreuk “hocus pocus, de truc is focus.

Op weg naar meer succes

Wij zijn van mening dat veranderingen vaker en meer succesvol ingevoerd kunnen worden als we ons realiseren wat de uitgangspositie en het verandervermogen van organisatie en IT is. Dat hierdoor belangrijke randvoorwaarden af te leiden zijn die het uiteindelijke succes sterk zullen bepalen. Als je wil veranderen of innoveren moet je je zaakjes op orde hebben: Inzicht in wat je nu al hebt, informatiesystemen, applicatielandschap en infrastructuur. Wellicht dat daarin gerationaliseerd of geoptimaliseerd moet worden om de verandering sneller te kunnen invoeren.

Naast inzicht is het belangrijk dat we de IT in de greep hebben, we noemen dit “grip”. Doen we de juiste dingen? En doen we ze goed? Hoe succesvol verlopen projecten? Hoe gaan we hiermee om? Hebben we de juiste prioritering? Denk aan project portfolio en applicatie portfolio management.

De vergelijking met een fabel over de haas en de schildpad komt bij me op. Wellicht ter herinnering: de haas is zo overtuigd van zijn snelheid dat hij de schildpad vraagt waarom die überhaupt nog ergens naar toe gaat. “Als je aankomt ben je te laat en is alles al voorbij”. Het komt uiteindelijk tot een wedstrijd, waar de schildpad wint. Dit omdat de zo van zichzelf overtuigde haas onderweg besloot maar even een dutje te doen omdat zijn voorsprong al zo enorm was. De moraal van het verhaal is dat hardlopers doodlopers zijn en dat "langzaam-maar-zeker-werk" tot goede resultaten leidt.